Ondersteuning

Vanaf 2011 wordt van de scholen verwacht dat zij aan alle kinderen passend onderwijs kunnen bieden. Schoolbesturen en scholen werken daartoe samen in het samenwerkingsverband.

Passend onderwijs betekent niet dat álle kinderen op de reguliere basisschool onderwijs moeten krijgen. Een deel van de kinderen kan met goede ondersteuning in de reguliere basisschool onderwijs volgen, maar andere kinderen kunnen beter onderwijs volgen in een meer gespecialiseerde school.

LeerlingVolgSysteem (LVS)

Binnen onze school maken we gebruik van landelijk genormeerde Leerling in Beeld (LIB) toetsen voor de groepen 3 tot en met 8. De resultaten worden verwerkt in het administratiesysteem ESIS van waaruit de (leer)ontwikkeling van uw kind kan worden gevolgd. Voor de groepen 1 en 2 gebruiken wij de ontwikkeldriehoek. Ook voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van uw kind maken we gebruik van een volgsysteem: Looqin (1 t/m 4) en Scol (5 t/m 8).

Doorstroomtoets PO

De eindtoets in groep 8 draagt de naam doorstroomtoets. Deze benaming sluit goed aan bij het doel van de toets: het markeert niet het einde van de ontwikkeling van een leerling, maar vormt een cruciale stap in de overgang van de basisschool naar de middelbare school. Voor alle leerlingen van groep 8 in het reguliere basisonderwijs is het verplicht om deze doorstroomtoets af te leggen. Deze toets helpt bij het bepalen van het meest geschikte vervolgonderwijs, zodat elke leerling een goede start kan maken in het voortgezet onderwijs.

De doorstroomtoets wordt in 2025 afgenomen in de week van 3 februari.

 

Kwaliteitszorg

Kwaliteitszorg is de voortdurende, systematische en cyclische aandacht voor het bepalen, realiseren, bewaken/meten, borgen en verbeteren van de kwaliteit. Hierbij wordt de PDCA cyclus als leidraad gehanteerd.
Op alle scholen binnen de Zaan Primair scholengroep wordt kwaliteitszorg gekoppeld aan schoolontwikkeling. Alle ontwikkelingstrajecten waar een school aan werkt, worden geplaatst in de cyclus van kwaliteitszorg: plannen, uitvoeren, evalueren, vastleggen (borgen) en waar nodig bijstellen. Inhoudelijk strekt kwaliteitszorg zich uit over alle beleidsterreinen. Op de scholen van Zaan Primair ligt de basis van kwaliteitszorg in de kwaliteit van het primaire proces. Omdat de kwaliteit van het primair proces het startpunt is, benadrukt Zaan Primair het belang van competente leerkrachten en leidinggevenden. Alle medewerkers van Zaan Primair ontwikkelen zich constant om in hun professie goed te blijven functioneren.

Schoolondersteuningsprofiel

‘In het kader van passend onderwijs doen wij ons best om voor iedere leerling het beste aanbod te realiseren dat bij hem of haar past. Hoe we dat doen staat in de volgende documenten beschreven: Klik HIER. In dit schoolondersteuningsprofiel voor ouders (verkorte versie) wordt een beeld gegeven van de mogelijkheden, grenzen en ambities die de school heeft als het gaat om het bieden van passend onderwijs aan leerlingen met specifieke (extra of aanvullende) onderwijsbehoeften.

Het samenwerkingsverband Primair Onderwijs Zaanstreek organiseert en biedt hierbij ondersteuning voor alle basisschoolkinderen in Zaanstad, Oostzaan en Wormerland. Het samenwerkingsverband bestaat uit schoolbesturen voor basisonderwijs, speciaal basisonderwijs en speciaal onderwijs. Samen zorgen wij ervoor dat onderwijs en ondersteuning goed geregeld is in onze regio.

Passend onderwijs en schoolondersteuningsprofiel

Met de wet Passend Onderwijs hebben besturen van regulier en speciaal onderwijs gezamenlijk de verantwoordelijkheid gekregen om een leerling die ondersteuning nodig heeft een passende plek te bieden. Met andere woorden, zij hebben een zorgplicht. Om aan die zorgplicht te voldoen, werken de besturen samen in een regionaal samenwerkingsverband.

Handelingsplannen voor uw kind

Een handelingsplan wordt opgesteld wanneer we merken dat een kind extra ondersteuning nodig heeft om zich optimaal te ontwikkelen. Dit kan bijvoorbeeld blijken uit toetsresultaten waaruit blijkt dat de vooruitgang van het kind achterblijft, ondanks alle inspanningen en maatregelen die we nemen. Als deze situatie zich voordoet, kan het zijn dat we overwegen om het kind niet over te laten gaan naar de volgende groep. Deze beslissing nemen we heel zorgvuldig, waarbij we de ouders vanaf het begin betrekken.

Leerlingdossier

Van elke leerling maken we een digitaal dossier aan met daarin onder andere gegevens over toetsresultaten, verslagen van besprekingen, verslagen van gesprekken met de ouders, rapportcijfers, handelingsplannen en eventueel verslagen van instanties (bijvoorbeeld van logopedie). Wij voldoen hierbij aan regelgeving omtrent AVG. U heeft het recht om het dossier van uw eigen kind in te zien.

Lees meer over: