Ondersteuning

Vanaf 2011 wordt van de scholen verwacht dat zij aan alle kinderen passend onderwijs kunnen bieden. Schoolbesturen en scholen werken daartoe samen in het samenwerkingsverband.

Passend onderwijs betekent niet dat álle kinderen op de reguliere basisschool onderwijs moeten krijgen. Een deel van de kinderen kan met goede ondersteuning in de reguliere basisschool onderwijs volgen, maar andere kinderen kunnen beter onderwijs volgen in een meer gespecialiseerde school.

LeerlingVolgSysteem (LVS)

Binnen onze school maken we gebruik van landelijk genormeerde CITO toetsen voor de groepen 2 tot en met 8. De resultaten worden verwerkt in het administratiesysteem ESIS van waaruit de (leer)ontwikkeling van uw kind kan worden gevolgd. Ook voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van uw kind maken we gebruik van het volgsysteem KIJK.

De centrale eindtoets PO

Vanaf het schooljaar 2014-2015 is het voor alle leerlingen van groep 8 in het reguliere basisonderwijs verplicht om een eindtoets te maken. De overheid stelt hiervoor aan scholen de centrale eindtoets PO beschikbaar. Scholen kunnen ook kiezen voor een andere eindtoets PO die door de minister is toegelaten.
Vanaf 2015 mogen scholen voor voortgezet onderwijs de toelating van leerlingen niet meer laten afhangen van het resultaat van de eindtoets. Het schooladvies gaat het zwaarst wegen.

De papieren centrale eindtoets wordt in 2018 afgenomen op dinsdag 17, woensdag 18 en donderdag 19 april.

Kwaliteitszorg

Kwaliteitszorg is de voortdurende, systematische en cyclische aandacht voor het bepalen, realiseren, bewaken/meten, borgen en verbeteren van de kwaliteit. Hierbij wordt de PDCA cyclus als leidraad gehanteerd.
Op alle scholen binnen de Zaan Primair scholengroep wordt kwaliteitszorg gekoppeld aan schoolontwikkeling. Alle ontwikkelingstrajecten waar een school aan werkt, worden geplaatst in de cyclus van kwaliteitszorg: plannen, uitvoeren, evalueren, vastleggen (borgen) en waar nodig bijstellen. Inhoudelijk strekt kwaliteitszorg zich uit over alle beleidsterreinen. Op de scholen van Zaan Primair ligt de basis van kwaliteitszorg in de kwaliteit van het primaire proces. Omdat de kwaliteit van het primair proces het startpunt is, benadrukt Zaan Primair het belang van competente leerkrachten en leidinggevenden. Alle medewerkers van Zaan Primair ontwikkelen zich constant om in hun professie goed te blijven functioneren.

Schoolondersteuningsprofiel

‘In het kader van passend onderwijs doen wij ons best om voor iedere leerling het beste aanbod te realiseren dat bij hem of haar past. Hoe we dat doen staat in de volgende documenten beschreven: (als link opgenomen).

Schematische weergave van routes zorg & ondersteuning (pdf) Notitie ‘De basiszorg op orde’ (pdf)
Schoolondersteuningsprofiel (pdf)
In dit schoolondersteuningsprofiel wordt een beeld gegeven van de mogelijkheden, grenzen en ambities die de school heeft als het gaat om het bieden van passend onderwijs aan leerlingen met specifieke (extra of aanvullende) onderwijsbehoeften.

Het samenwerkingsverband Primair Onderwijs Zaanstreek organiseert en biedt hierbij ondersteuning voor alle basisschoolkinderen in Zaanstad, Oostzaan en Wormerland. Het samenwerkingsverband bestaat uit schoolbesturen voor basisonderwijs, speciaal basisonderwijs en speciaal onderwijs. Samen zorgen wij ervoor dat onderwijs en ondersteuning goed geregeld is in onze regio.
Het afgelopen schooljaar heeft een werkgroep vanuit het samenwerkingsverband, bestaande uit directeuren en intern begeleiders, onderzoek gedaan naar een nieuw uniform school ondersteuningsprofiel (SOP). De opdracht hierbij was tweeledig:
Ten eerste is gekeken naar de huidige SOP’s en ten tweede is er onderzoek gedaan naar het nieuwe instrument Perspectief Op School (POS).

Er bestaat nog veel onduidelijkheid over het bestaan en het gebruik van een nieuw SOP-instrument (bijvoorbeeld POS). Daarom heeft de werkgroep, in overleg met de coördinatie, besloten om het onderzoek SOP in het schooljaar 2016-2017 verder op te pakken.
Voorop blijft staan dat het nieuwe SOP een minimum aan bureaucratie met zich mee moet brengen en een maximum aan functionaliteit.

Gekoppeld aan dit proces start de werkgroep met een herijking van de beschrijving/checklist Basondersteuning. Deze kan meegenomen worden in de vernieuwing van de huidige SOP’s. Zie het document ‘Ondersteuningsplan – bijlage Basisondersteuning’ te vinden op de website van WSNS (Weer Samen Naar School)

Pagina met het document.

Het document is verouderd en vraagt om aanpassingen. Te denken valt aan het algehele taalgebruik en het updaten van de Indicatoren referenties basisondersteuning. Hierbij wordt uitgegaan van de nieuwe kwaliteitskaders van de Onderwijsinspectie.

Afhankelijk van de ontwikkelingen hopen we onze webpagina zo spoedig mogelijk te kunnen actualiseren.

Passend onderwijs en schoolondersteuningsprofiel
Met de wet Passend Onderwijs hebben besturen van regulier en speciaal onderwijs gezamenlijk de verantwoordelijkheid gekregen om een leerling die ondersteuning nodig heeft een passende plek te bieden. Met andere woorden, zij hebben een zorgplicht. Om aan die zorgplicht te voldoen, werken de besturen samen in een regionaal samenwerkingsverband.
Handelingsplannen voor uw kind
Wanneer uit toetsen blijkt dat ondanks handelingsplannen en/of andere maatregelen de vorderingen van een kind achterblijven, kan het zijn dat we het niet verantwoord vinden om een kind over te laten gaan naar de volgende groep. Dit is een beslissing die we zorgvuldig afwegen en waarbij we de ouders vanaf het begin betrekken.
Leerlingdossier
Van elke leerling maken we een – grotendeels digitaal – dossier met daarin onder andere gegevens over toetsresultaten, verslagen van besprekingen, verslagen van gesprekken met de ouders, rapportcijfers, handelingsplannen en eventueel verslagen van instanties (bijvoorbeeld van logopedie). De papieren dossiers liggen in een gesloten archiefkast en kunnen dus niet zomaar worden ingekeken, omdat we rekening houden met de regels voor privacy. U heeft het recht om het dossier van uw eigen kind in te zien

Lees meer over: